האמן מיכאל רקוביץ', המתמודד עם סוגיות כמו זהות, מורשת והיסטוריה, זכה בפרס נאשר היוקרתי

רקוביץ' הוא הזוכה החמישי בפרס הנחשק, וייקח הביתה 100,000 דולר כדי לעבוד על פרויקטים עתידיים

 

מרכז הפסלים נאשר בדאלאס הודיע ​​היום כי מיכאל רקוביץ' זכה בפרס היוקרתי לשנת 2020. עם הפרס, המוענק מדי שנה לאמן חי שעבודתו דוחפת את גבולות הפיסול, האמן שחי כיום בשיקגו ייקח הביתה 100,000 דולר למען יצירת פרויקטים עתידיים.

 

עבודתו המוקדמת של רקוביץ' מחפה על פיסול והתקנה ומתמודדת עם מורשת היסטורית מעוררת מחלוקת, החל מהפלישה של ארה"ב לעיראק ועד לירי תמיר רייס על ידי המשטרה בקליבלנד, אוהיו. הוא עלה לכותרות השנה כאשר פרש מחודשי הביאנלה הוויטני ב-2019 עוד לפני שאלה נפתחו, מה שהפך אותו לאמן הראשון שדיבר על מה שכינה "הפילנתרופיה הרעילה" של סגן יו"ר המוזיאון דאז, וורן קנדרס.

 

"העבודה של מייקל רקוביץ' מגשרת מצד אחד בין פיסול חברתי – מה שבאנו לכנות אסתטיקה יחסית – ועבודה חומרית על פיסול, לבין חוש הומור נהדר ותחושת אמפתיה גדולה מהצד השני," כך קרולין כריסטוב-בקרגייב, שופטת בוועדת הענקת הפרס, אמרה בהצהרתה. "עבודתו של מייקל עוסקת בריפוי וכיצד יש לקחת את בעיית ההרס התרבותי ולהפוך אותה למשאב עבור חזון אופטימי מאוד של שחזור החברה שלנו."

 

פרס נאשר התגלה במהרה כאחד הפרסים היוקרתיים ביותר בתחום. רקוביץ' הוא האמן החמישי שזכה בו מאז הקמתו בשנת 2016, והצטרף לקבוצה מרשימה של מנצחים לשעבר: אסה גנזקן (2019), תיאסטר גייטס (2018), פייר הוי (2017) ודוריס סלוצ'ו (2016).

 

לרקוביץ' יוענק פרס שתוכנן על ידי רנזו פיאנו, האדריכל שמאחורי בניין נאשר, בטקס שנקבע באפריל של השנה הבאה.

 

מאז סוף שנות התשעים, רקוביץ' עבד על פרויקטים שאפתניים יותר ויותר שלעתים קרובות לוקח שנים לממש אותם. באמצעות סדרת "paraSITE" המתמשכת שלו, הוא הקים כמעט 100 מקלטים מתנפחים לחסרי בית באזורים עירוניים, שכל אחד מהם מספק חום באמצעות חיבור למערכת HVAC של בניין סמוך. מאז 2003, הוא הגיש אוכל לזרים בסדנתו הקולינרית העיראקית המעולה, "Enemy Kitchen".

 

בשנת 2007 הוא השיק את "האויב הבלתי נראה לא צריך להתקיים", סדרה שבה הוא מנסה לשחזר יותר מ-7,000 ממצאים שנהרסו מאז הפשיטה ב-2003 על המוזיאון הלאומי של עיראק ואת מסע ההרס של דאעש בשנת 2015. האיטרציה האחרונה של הפרויקט, שחזור של פסל הרוס שתוארך לשנת 700 לפני הספירה, הותקן בכיכר טרפלגר בלונדון.

 

"עבודתו [רקוביץ'] נאבקת בדרכים ייחודיות וחושפניות עם הרבה מהשאלות המורכבות של היסטוריה, מורשת וזהות שנמצאות כל כך בחזית התרבות והפוליטיקה העכשווית," אמר ג'רמי סטריק, מנהל ה"נאשר". חקר חפצים וחומרים – ההיסטוריה והאסוציאציות שלהם – רקוביץ' שוזר קורים צפופים של משמעות בגופי עבודה מובחנים העשירים בתובנות והפתעות."